Diefstal e-bikes is een plaag

Ze verdwijnen bij bosjes: e-bikes, speed pedelecs, losse accu’s en displays. Bendes maken georganiseerd jacht; de fietser moet immer alert blijven. ,,Zet de fiets in de schuur ook op slot en verbind hem aan ‘de vaste wereld’. Neem de accu mee naar binnen.’’

Tekst Eduard Voorn Beeld Getty Images

Voor 600 miljoen aan gestolen fietsen

Het dievengilde heeft het druk, blijkt uit de cijfers (zie kader). In 2020 lag de jaarlijkse schade door fietsdiefstal nog op 600 miljoen euro. Het bedrag zal over dit jaar niet minder zijn, nu de e-bike steeds prominenter aanwezig is in het straatbeeld.


Is dit een ontwikkeling om moedeloos van te worden? Fabrikanten doen er alles aan om het jatten te ontmoedigen. Zij bieden abonnementen aan waarin naast onderhoud en verzekering ook opsporing is meegenomen. ,,Onze fietsen hebben een ingebouwde gps-tracker met simkaart. We sporen ze makkelijk op, halen ze zelfs terug uit het buitenland’’, vertelt Johan Makaske van Stella Fietsen. ,,Met gps-protectie en een uitgebreide verzekering kun je fietsdiefstal op grote schaal aanpakken.’’


Het Nunspeetse Stella ging in zee met het bedrijf van Peter van den Brink, Fris Secured. ,,Stella en onder andere Gazelle bouwen onze tracker in het frame in’’, zegt hij. ,,De dief kan hem niet verwijderen. Bij diefstal meldt de eigenaar dat via de app, onderdeel van het beveiligingspakket. Het komt binnen in onze centrale meldkamer.

Er zijn 36 mensen dagelijks bezig met fietsen terughalen. Dankzij technologische ontwikkelingen en samenwerking met de Landelijke Eenheid van de politie achterhalen we 90 tot 95 procent. Vaak brengt een tracker ons naar een loods waar nog meer gestolen spullen staan.’’


Ga niet zelf je fiets terughalen, adviseert Van den Brink. ,,Terugstelen mag niet, en je hebt te doen met georganiseerde misdaad. Dat zijn geen lieve jongens.’’


'Dankzij technologische ontwikkelingen achterhalen we 90 tot 95 procent van de gesloten fietsen'

Peter van den Brink

Fris Secured

Vaste wereld

Mooi en hightech, maar je zou bijna het ouderwetse slot vergeten. Henk van Vliet van Stichting ART pleit voor voor minimaal twee sloten: ,,Ga voor beugel- en hangsloten met het keurmerk ART met minimaal twee sterren.’’ ART zet zich in om diefstal van tweewielers te voorkomen door meer en betere preventie. Van Vliet: ,,Het ART Keurmerk is ontwikkeld om betere preventiemiddelen te kunnen onderscheiden. Binnenkort komen we met een keurmerk voor gps-tracking. Aanbieders zullen een resultaat moeten tonen dat boven de 75 procent ligt, anders krijgen ze geen keurmerk.’’


In de wereld van Van Vliet, Van den Brink, maar ook Kees Bakker, consumentenvoorlichter bij de Fietsersbond, is het begrip ‘vaste wereld’ heel normaal. TestKees, zoals hij bekendstaat: ,,Zet je e-bike met een goed hang- of kettingslot vast aan een brug, fietsenrek of lantarenpaal. Ze kunnen hem dan niet ‘even snel’ meenemen en in een bestelwagen zetten. Bevestig hem nooit alleen met het voorwiel aan de ‘vaste wereld’, maar ook met het frame. Door het hele land liggen vastgelegde voorwielen waarvan de frames zijn meegenomen. Maak je slot hoog en flexibel vast.’’

'Bevestig hem nooit alleen met het voorwiel aan de ‘vaste wereld’, maar ook met het frame'

Kees Bakker

Fietsersbond


Immer alert

Van den Brink benadrukt dat bezitters van dure fietsen immer alert moeten zijn. ,,Dus nooit even neerzetten ‘want ik ben toch zo terug’. Maar we constateren dat vooral dure fietsen steeds vaker worden gestolen uit schuren en bergingen. Criminelen volgen deze fietsen. Ook hier geldt: vastzetten aan de ‘vaste wereld’. Plaats desnoods een paal in de berging. Maar neem ook de accu én de oplader mee naar binnen.”

Onthutsende cijfers

De Nationale Politie registreerde over 2021 22.593 aangiftes van een gestolen e-bikes. Een kwart meer dan in 2020, driekwart meer dan in 2019. In de meeste gevallen werden de fietsen op straat meegenomen. Zo’n 1900 exemplaren verdwenen uit een schuur, woning of stalling. Verder werden over 2022 drie keer meer accu’s ontvreemd dan in 2021. Tot december 2022 waren dat er al 4500.

Gps-tracker:

duur maar nauwkeurig

Fris Secured levert net als bijvoorbeeld het Rijswijkse techbedrijf Tracefy en BikeFinder (sponsor van Jumbo-Visma) losse gps-trackers. Een fietsenmaker kan hem installeren.

Een Gps-tracker Tracefy kost €189. Bovendien betaal je nog voor een abonnement op connectiviteit. Enig zoeken levert ook goedkopere alternatieven, zie bijvoorbeeld gps-tracker.nl. Dat levert een Onntrack waarbij alle connectiviteit al is inbegrepen (€149).


NB: wij hebben deze units niet getest.

Gps-tracker Tracefy

Apple Airtag