‘Benen geschoren?’

Met vijf collega’s mocht ik een paar jaar geleden ervaren hoe dat zou zijn: legendarische Alpentoppen op met een e-bike, zonder enige training vooraf. Die van de Tour de France, de Galibier en de Col d’Izoard bijvoorbeeld. Gezellig! Nou ja, gezellig. Een e-bikemerk bekostigde reis en verblijf zonder er iets voor terug te verlangen, maar twee mannen besloten ter plekke een gewone fiets te huren en daarmee bergop te gaan. De avond voor de eerste klim vuurden ze schampere opmerkingen af op de andere deelnemers, dat waren drie vrouwen en ik. ‘Zo dames, benen geschoren? Gaat het lukken met dat motortje? Vormen jullie morgen het bejaardenpeloton? Hahahahaha.’


Ik kon m’n oren niet geloven. Hoe reageer je dan? De vrouwen lachten dapper mee, ook toen een van de twee – Harald – iets zei over de menopauze en vetpercentages.


Hoofdschudden over het gebruik van e-bikes, het bestaat nog steeds. Hun nut hebben ze allang bewezen. Menigeen voor wie de afstand naar het werk vroeger net te lang was om de gewone fiets te pakken, krijgt nu dagelijks zijn of haar portie beweging; koppels die door een enorm verschil in sportieve conditie nooit samen konden fietsen kunnen dat nu wel; voor recreatieve tochten zijn de grenzen verlegd.


Ook in 2023 zullen ze weer terrein winnen. Hip, functioneel en hightech zijn ze nog altijd. Misschien wel meer. Dat is te zien op de hierna volgende pagina’s met de resultaten van de ADR fietstest in samenwerking met Fietstest.nl en de Fietsersbond. En Harald? Die haalde de top van de Galibier bij lange na niet en trouwens, vandaag de dag rijdt hij op een e-bike. Een vervelende kwast is ie nog steeds; dat raakt hij nooit meer kwijt.

Egbert Jan Riethof

Voorwoord

Leveringsproblemen

zijn achter de rug

In 2021 en 2022 hadden fabrikanten moeite om klanten op hun wenken te bedienen, maar dat ligt in 2023 anders. Frank Balfoort van Fietstest.nl, die veel contact heeft met de merken: ,,Vorig jaar hebben ze goede voorraden ingekocht. Het seizoen is begonnen met slecht fietsweer, waardoor ze nu voor een probleem staan: hoe krijg ik mijn voorraden bij de klant? Ze moeten hun marketingmotor aanzetten om die klik te vinden.’’


Dat geeft sommigen aanleiding om te roepen dat de markt verzadigd is. ,,Dat hoor je wel, ja’’, zegt Balfoort. ,,Maar het ligt toch echt anders: merken hebben gewoon te veel fietsen en onderdelen in de magazijnen staan. Ze hebben een inkoopverplichting bij de leveranciers, terwijl er nog voorraden liggen. Dat geeft spanning. Vorig jaar moesten ze de klant trekken met ‘wij hebben wél voorraad’, nu willen ze in de eerste plaats worden gezien.’’

Opmars van de e-bike

Niet de stuiten, de e-bike rukt op. De coronapandemie heeft daar flink aan bijgedragen. Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK, opgesteld in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG, verkochten fietshandelaren vorig jaar 855.000 splinternieuwe fietsen. Daarvan was 57 procent een e-bike. Van de totale omzet aan nieuw verkochte fietsen (1,5 miljard euro) was 80 procent toe te schrijven aan e-bikes.

De verkoop van elektrische fietsen is sinds het begin van de coronacrisis snel gestegen.

Beeld ANP

Vaker op de fiets

Heel interessant, het Landelijk Reizigersonderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het aantal fietsritten naar en van kantoor is in Nederland in in 2022 met meer dan twee miljoen per werkweek omhoog gegaan. Gevraagd naar het waarom, dan zeggen mensen vooral: 1) omdat het makkelijker is en 2) beter voor de gezondheid. Er zijn belangrijke voorwaarden: een goede fietsenstalling op het werk en een vergoeding van de werkgever voor woon-werkverkeer.

Beeld Getty Images

Airbag voor fietsers

We hebben de afgelopen maanden vaak berichten gezien over de vele ongelukken met e-bikes, waarbij vooral ouderen betrokken zijn. De meeste verkeersdoden vallen onder fietsers. Misschien verstandig om aan te schaffen: de Hövding, een airbag voor fietsers met een geweldige schokabsorptie, een Zweeds product dat al jaren bestaat. Het is een dikke kraag waaruit bij een echt ongeluk - dus niet bij een licht heftige beweging - de bag te voorschijn springt om je schedel te beschermen. Wel prijzig (gezien vanaf circa 305 euro).

Beeld Hövding

Fietsvakantie!

Een mooie verzameling boeken over fietsvakanties is te vinden op onderstaande site. Het is een lijst van vijftien reisboeken en ook handboeken, ter leringe ende vermaak.

Bekijk de boekenverzameling over fietsvakanties hier